A Coca - Cola Mikulás

Továbbra is az ünnepek klasszikus figurája

Képzeljünk magunk elé egy vidám, rózsás arcú öregembert dús fehér szakállal, bő, piros köpönyegén fehér szőrmeszegéllyel, derekán széles fekete bőr övvel – és megjelenik előttünk a Mikulás. Ez az a kép, amelyet az emberek többsége az egész világon ismer és szeret, pedig nem is olyan régen, csak 1931-ben történt, hogy Haddon Sundblom amerikai művész megalkotta az ismerős Mikulás-figurát a The Coca-Cola Company számára.

A Mikulás eredetét homály fedi. Egyes történészek úgy vélik, hogy a legenda a negyedik századra nyúlik vissza, amikor Nicolas, a Kis-Ázsiában (a mai Törökország területén) fekvő Myra első püspöke gyermekszeretetéről és a szegények iránti segítőkészségéről ismertté vált.
A Mikulás legendája azóta sok országot bejárt, és az idő sokat változtatott rajta. Neve ma tucatnyi változatban létezik, és különböző napokon, más-más formában ünneplik a világ egyes tájain. Ám akár Santának, akár Sankt Herrnek, Pere Noëlnek, Kris Kringle-nek, Mikulásnak, Télapónak vagy Father Christmas-nek nevezik, ajándékait mindenütt december 6-a, Szent Miklós születésnapja és január 6-a (Vízkereszt) között osztja szét a gyerekek között.

Az évek során nemcsak a legenda öltött különböző formákat, hanem a Mikulás alakja is: volt tündér és manó éppúgy, mint ijesztő törpe. Sundblom azonban elhatározta, hogy szakít a manófigurával, és egy teljesen emberi, jó kedélyű öregurat alkot.

Sundblom első Mikulása a Saturday Evening Post hirdetésében jelent meg 1931-ben. A művész az utána következő harminchárom esztendőben különböző élethelyzetekben ábrázolta a Coca-Cola Mikulást. A The Coca-Cola Company azóta is ünnepi reklámjaiban és csomagolásain használja ezeket a klasszikus Mikulás-képeket.

"A Sundblom-alkotta Mikulás több szempontból is figyelemre méltó, és különösen lenyűgöző, ahogyan Haddon Sundblom megragadta a figura lényegét – mondta Phil Mooney, a The Coca-Cola Company archívumkezelője. – Sundblom olyan időtálló szimbólumot alkotott, amelyet a Coca-Cola minden ünnepi szezonban megoszt a világgal."

Sundblom egy barátjáról, Lou Prentice nyugállományú kereskedőről mintázta a 
Mikulás figuráját. A művész elmondása szerint Prentice-ben a Mikulás egész szelleme és minden tulajdonsága megtestesült. Arca tökéletesen megfelelt a Mikulás-szerepnek: szelíd, nagyatyai vonásai éppúgy, mint nevetéskor előbukkanó pajkos ráncai. Amikor Lou Prentice meghalt, és Sundblomnak új modellt kellett keresnie, egyik barátja azt javasolta: nézzen bele a tükörbe. Sundblom megfogadta a tanácsot, és örömmel fedezte fel a hasonlóságot saját maga és Lou Prentice között. Ettől kezdve önmagáról mintázta a Mikulást.

Az emberek egyre jobban megszerették a Mikulás személyét. A tréfás kedvű öregúr sosem tartotta méltóságon alulinak, hogy kirámolja a hűtőszekrényt, tejet iszogasson és hozzá süteményt egyen, és persze azt sem, hogy egy hosszú téli éjszakán felfrissítse magát egy üveg jéghideg Coca-Cola-val.

A svéd-amerikai Sundblom Michiganben született és Chicagóban nevelkedett. Művészi tehetsége már korán megmutatkozott. A húszas évek közepén saját stúdiót nyitott, ahol első ügyfelei között üdvözölhette a The Coca-Cola Company-t.

Haddon Sundblom összesen több mint 40 Mikulás-festményt készített a The Coca-Cola Company számára. Utolsó Mikulás-portréját 1964-ben festette, 33 évvel az első kép születése után. Sundblom 1976-ban meghalt, de az ünnepi Mikulás, amelyet alkotott, még ma is tovább él.